Monday 15 October 2012

Kemandirian Spesies Hidupan

Kemandirian Spesies Haiwan

1. Haiwan mempunyai cara tersendiri untuk memastikan
    kemandirian spesiesnya.
2. Sesetengah haiwan mamstikan kemandirian spesiesnya
    dengan menjaga telur atau anaknya.
3. Berikut menunjukkan beberapa cara bagaimana haiwan
    menjaga telur dan anaknya.

    

    

    

4. Sesetengah haiwan tidak menjaga telur dan anaknya.
5. Haiwan - haiwan ini mempunyai cara yang tersendiri
    untuk memastikan kemandirian spesiesnya.

Beberapa contoh ditunjukkan di bawah.

    

 

6. Haiwan yang tidak menjaga telur atau anaknya biasanya
    bertelur dengan banyak pada satu masa. 
    Contohnya penyu, katak, ikan, nyamuk dan siput.
7. Bilangan telur yang banyak akan memastikan sebahagian
    telur atau anaknya mempunyai peluang hidup.

23 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. saya murid tahun 6 tengah buat latihan tapi terlupa bawa buku teks.......sumber ni bagus cikgu myra!

    ReplyDelete
  3. saya murid tahun 6 tengah buat latihan tapi terlupa bawa buku teks.......sumber ni bagus cikgu myra!

    ReplyDelete
  4. Saya mnta izin utk guna pakai info dlm blog ni. Terima kasih.

    ReplyDelete
  5. Saya darjah 5 mcm mn platypus memastikan kemandirian spesiesnya??

    ReplyDelete
  6. Saya darjah 5 mcm mn platypus memastikan kemandirian spesiesnya??

    ReplyDelete
  7. Saya darjah 5. I love this blog. Banyak info.

    ReplyDelete
  8. CIKGU INI SANGAT BERHASIL PADA MURID TAHUN 5

    ReplyDelete
  9. CIKGU INI SANGAT BERHASIL PADA MURID TAHUN 5

    ReplyDelete
  10. SIKIT NYE MAKLUMAT NI TAPI BOLEHLAH THANK YOU

    ReplyDelete
  11. BEST BEST SAYA PUN MURID TAHUN 5 THANKS ...ALHAMDULILLAH MARKAH SAINS SAYA MAKIN MENAIK A

    ReplyDelete
  12. Maklumat cikgu sangat berguna untuk saya belajar

    ReplyDelete
  13. Kura-kura mnjaga telurnya ke x cg.....

    ReplyDelete
  14. 😁good📖banyak ilmu yang saya dapat📗📘😉

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  16. Asalamualaikom cikgu myra saya nurul allyn darjah 5 good note.

    Intargram saya n.alieyn

    ReplyDelete
  17. What is the meaning of Kemadrian Speses

    ReplyDelete