Saturday 20 October 2012

Kemandirian Spesies Hidupan 3

Kepentingan Kemandirian Spesies
  1. Semua hidupan bergantung antara satu sama lain.
  2. Jika tumbuhan atau haiwan tidak boleh bermandiri dalam habitatnya, ia akan mengalami kepupusan.
  3. Jika sesetengah tumbuhan atau haiwan menjadi pupus, kekurangan sumber makanan akan berlaku dan spesies lain juga akan diancam kepupusan.
  4. Setiap spesies bergantung kepada spesies yang lain untuk makanan. Oleh itu, sekiranya tumbuhan pupus, sesetengah haiwan juga tidak boleh meneruskan hidup dan menjadi pupus.
  5. Apabila pokok di dalam hutan dimusnahkan lebih cepat daripada dibiakkan, banyak haiwan yang bergantung kepada pokok sebagai tempat tinggal dan makanan akan perlahan - lahan menjadi pupus.
  6. Manusia juga bergantung kepada tumbuhan dan haiwan untuk sumber makanan. Manusia tidak boleh hidup tanpa tumbuhan dan haiwan.
  7. Beberapa faktor yang menyebabkan kepupusan haiwan dan tumbuhan adalah :
  • penyahutanan
  • pencemaran

  • bencana alam
  • pemburuan haram

Antara Haiwan yang Diancam Kepupusan

      

4 comments:

  1. Cikgu ini saya Nurul Adlina bt Rizal dari 5Bistari
    tahun 2013 ;)

    ReplyDelete
  2. Assalammualikum cikgu.saya pn rohana dr sabah.saya harap blog sains cg aktif dn saya akan mgikuti tjuk2 yg cg bg sbg rujukan ank saya.

    ReplyDelete
  3. Jawapan 4,5,7 sudah dijawab dalam jawapan 1,2,3 & 6. Dan jawapan 4,5,7 jelas sekali tidak menerangkan kepentingan Tapi jawapan 4,5,7 memberikan Faktor, punca & sebab. Menurut apa yang saya pahamlah. Tajuk menegaskan kepentingan tapi explaination dekat situ tentang Faktor, punca, & sebab. Alahaii 🤦

    ReplyDelete